Výběr barefoot bot je alchymie, říká Zuzana Konečná
Zuzana Konečná před pěti lety rozjela prodej dětských barefoot bot po internetu. Je majitelkou e-shopu berboty.cz. Vloni v létě k němu přidala kamennou prodejnu. Najdete ji v Jičíně. A tak tam, kde někteří offline zavírají, jinde naopak potřeba lidí zajít do obchodu roste. Jak se stane, že člověk začne prodávat barefooty? A jaké trendy kolem barefoot bot vnímá Zuzana Konečná? Dočtete se v našem rozhovoru.
Jaká byla Vaše cesta k berboty.cz? Jak vás napadlo začít prodávat barefooty?
Samozřejmě, že mě to nikdy předtím nenapadlo. Moje kamarádky jednou totiž prohlásila, že kdyby chtěla podnikat, tak by prodávala dětské boty. A mně se ten nápad líbil. Pak jsem otěhotněla a přemýšlela, co budu dělat dál. No a tak jsem si řekla, že zkusím dětské boty. Chtěla jsem mít prodejnu. Měla se jmenovat U Cipíska. Nicméně se to vše vyvíjelo a skončila jsem u toho, že prodávám barefooty.
Co se stalo, že jste se najednou zaměřila na barefootové boty?
Jak má člověk malé dítě, tak se kouká kolem sebe, poslouchá ostatní maminky a ty mi ukázaly barefootové boty. Zjistila jsem, že se mi strašně líbí, že to má podle mě smysl a logiku. A tak jsem zařadila do prodeje dětské barefooty. Ale tenkrát jsem prodávala ještě i klasické boty. Měla to být původně prodejna, ale nakonec jsem zůstala jen u e-shopu. A prodejnu otevřela až vloni v létě. A už je zaměřená jenom na barefooty.
Kdy jste začínala?
Před pěti lety. V roce 2017.
Jak vybíráte značky, které prodáváte?
Většinou od někoho vyslechnu, že je nějaká značka dobrá. Začnu si o ní zjišťovat víc informací. Přiznám se, že jdu především po kvalitě. Teď jsem tedy trochu slevila i na té kvalitě. Už tam mám i značky, které jsou malinko levnější. Ale zjistila jsem, že někteří zákazníci preferují levnější botu. Protože dítě je má jen na chvilku a za tu jednu sezonu je stejně rozdrbe. I tak si za těmito botami stojím a zatím jsem s nimi neměla problémy.
Máte Vy sama oblíbenou značku?
To je hrozně těžké. Já věřím všem, které prodávám. Mám ráda Keen. Vím, že je to kompromis, ale dávám je synovi. A vím, že hodně vydrží. Pro kluka nepotřebujete jiné boty. Kdybych měla holčičku a šla bych do designu, tak se mi hodně líbí Frodda. Pro užší nožičky a začínající chodce jsou zase parádní Bundgaardy, nebo na širší nohu i pro začínající chodce zase Beda. Myslím, že nemám jednu značku, kterou bych preferovala.
Boty pro dospělé zatím neprodáváte. A jak si boty vybíráte Vy sama? Nosíte třeba i klasické boty?
Klasické boty jsem postupně vyřadila. Poslední jsem nedávno dala sestře, protože jsem zjistila, že úzká špička mi opravdu už vadí. A vybírám na internetu, hodně podle fotek. Mám poměrně velkou nohu - 43. Tak mám docela problém pro sebe nějaké sehnat, i když se to už lepší. Hodně koukám na fotky, jde mi hlavně o špičku a měkkost. Ale klidně jdu i do kompromisu.
Ono hodně záleží na vnitřních rozměrech. Člověk si koupí velikost 43, ale pak zjistí, že mu uvnitř přeci jen půlcentimetr chybí. Teď jsem si třeba koupila nízká peerka, ale narážel mi tam palec. Bylo mi to nepříjemné, takže jsem je vracela. Člověk si většinou vytipuje značku, která mu sedí, a hledá pak podle značky.
Neplánujete rozšířit sortiment i o barefooty pro dospělé?
To zatím ne. Chci mít jeden pořádný sortiment. Radši budu mít pořádný výběr pro děti. A třeba za pár let otevřu nový obchod pro dospělé.
Vnímáte, že přibývá lidí, které barefooty zajímají? Přicházejí třeba zákazníci, kteří jsou již informovanější?
Ano určitě. Nebo o tom už něco slyšeli. Třeba přijdou a děti mají na nohách klasické boty a nemají problém, když jim dám na nohy barefoot. Což mě velice překvapuje, protože barefoot vypadají prostě dost jinak než klasické. A většině lidí se zprvu nelíbí. Ale je pravda, že design bot je teď úplně jinde, než když jsem začínala. Teď už jsou to pěkné boty. Velice často děti odejdou v barefootech, ačkoliv přišly v klasických botách.
Nedávno jste otevřela kamennou prodejnu, to mě zaujalo… V době covidu se hodně lidí přeorientovalo na online. Znamená to, že se zase vrací do prodejen? Nebo jak to vnímáte vy?
Online fungoval dobře v covidu. Ale teď už covid není. A lidi, jak byly nuceni nakupovat na internetu, tak teď se hrozně rádi vracejí do prodejen.
Pro mě osobně má prodejna obrovský přínos v tom, že obsloužím stovky lidí, stovky nohou, sbírám zkušenosti.
Vnímám, že i když mám změřenou botu i změřenou nohu a vidím tu nohu, tak se může stát, že vybraná bota nesedí. Je tam spousta dalších faktorů. Je to třeba o kotníku. Nebo se postaví a je vidět, že je nakonec potřeba o číslo větší. Výběr barefoot bot je taková alchymie.
Jak se vaše zkušenosti posunuly?
Mám pětiletou praxi. A teď díky kontaktu s lidmi v kamenné prodejně se mé zkušenosti významně prohloubily. Cítím se jistější, čím dál lépe odhadnu, jaká bota by mohla sedět. Snažím se o lidský přístup a používám selský rozum.
Mluvíme spolu těsně před Vánoci 2022. Co chystáte na příští rok?
Rozšiřování sortimentu. Jednu značku už mám objednanou, možná přibude ještě jedna další. Na příští zimu bych chtěla návleky, protože boty pro nejmenší děti se dělají jen nízké. Zcela logicky, protože ve vysokých děti chodí špatně. A když je sníh, tak by se návleky hodily. Možná nějaké vložky do bot a další spíš doplňkový sortiment. Postupně bych chtěla vše zvelebovat.
Přeji Vám hodně úspěchů a děkuji za rozhovor.
Rozhovor připravila Martina Vránková
E-shop Berboty je jeden z 11 e-shopů, které najdete na shoeker.cz